ברלין בכותרות

ככה יצא. האיש שלי ואני הגענו לברלין בדיוק בשבוע שמחאת המילקי צצה בכותרות. הפוסט הזה (כמו כל הבלוג הזה) הוא המרחב האסקפיסטי שלי. ולכן את הדעה שלי על מילקי וקוטג' אני אשמור למצב רוח אחר. (אבל בינתיים אני אפנה אתכם לכאן וגם לכאן, ובכלל תשקלו ברצינות להפסיק לקנות מוצרי חלב).

ברלין

הדבר הראשון שהמם אותי זה כמה שברלין ענקית. כל רחוב בה הוא פרק מהיסטוריה מטורפת ובכל פינה תוכלו למצוא עניין תרבותי, קולינרי, שופוהולי או אחר. דווקא בגלל שהיא כזו גדולה צריך לדעת לאן ללכת ולתכנן את הטיול מראש. האמת היא שזה די יומרני מצידי לנסות לסכם את העיר הזו אחרי ביקור של כמה ימים ובכל זאת הנה אני מנסה.

כשגלשתי ברשת לקראת הטיול נתקלתי בהמון המלצות על סיורים בעברית של נדב גבלינגר. אחרי שהלכתי בעקבות נדב-ההולך-אחורה במשך יותר מחמש (!) שעות, אני אהיה מאוד לא מקורית וגם אמליץ עליו. אבל עם תוספת קטנה משלי – שתתחילו את הביקור שלכם עם הסיור הזה, ממש על היום הראשון.

סיורים בעברית בברלין נדב ברלינגר

נדב וברקע: מגדל הטלוויזיה של ברלין (Fernsehturm)

נדב קיווה שנצא עם כווץ' בבטן מהסיור המיטב של ברלין ואכן הצליח להשיג את המטרה. זגזגנו ברחובות ברלין בין אתר לאתר כשנדב, עם ידע וזיכרון פשוט מרשימים, מחבר בין כל אתר לסיפור שעומד מאחוריו. בשבילי זה היה קצת כמו לראות את שיעורי ההיסטוריה קמים לחיים.

קתדרלת ברלין (Berliner Dom)

קתדרלת ברלין (Berliner Dom) שכמו מבנים רבים בברלין הופצצה במלחמת העולם השנייה ושופצה לאחריה.

מדי פעם חלפו על פנינו אנשים שהחליטו לסייר בעיר תוך רכיבה בצוותא על אופניים (Conference Bike). ברלין אולי פחות ידועה בזה מאשר אמסטרדם, אבל גם היא שטוחה מאוד ובכל העיר פזורים מסלולי אופניים.

אופניים ברלין 1

ואם אפשר את זה ביותר גדול אז למה לא? ועדיף תוך כדי שתיית בירה מהחבית. כמובן שאפשר לסייר בעיר גם באופניים רגילות ובכמעט כל כלי תחבורה שתעלו בדעתכם (סגווי באנגלית, סגווי בעברית, מכוניות אספנות – טרבי ספארי, ואפילו קאנו).

אופניים ברלין 2

המשכנו בדרכנו ועברנו ליד הפסל של הפרופיל של גאורג אלזר. האיש שהטמין פצצה תחת דוכן הנאומים של היטלר וכמעט, רק כמעט שינה את פני ההיסטוריה, כשהפצצה התפוצצה כמה דקות מאוחר מדי. הפסל מוצב בפינת הרחובות: Wilhelmstraße An der Kolonnade בשכונת ה -Mitte.

אנדרטת הפרופיל של גאורג אלזר ברלין

לקראת סוף הסיור הגענו לאנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו (אנדרטת השואה).

אנדרטת השואה ברלין 2

נכנסים למעין מבוך שבנוי מקוביות בטון אפורות, כבדות וקרות. כשמתהלכים בין הקוביות מאבדים כיוון ותחושת קטנות וחוסר אונים אופפת אותך. גם כאן, כמו לאורך כל הסיור שיתף אותנו המדריך באנקדוטות מעניינות ומצמררות.

אנדרטת השואה ברלין 1

אני מרגישה שחווינו דרך הסיור הזה פן מסוים ולא פשוט של ברלין. אין לי ספק שאם וכאשר אחזור לברלין אני אקח סיורים שמדגישים צדדים אחרים שלה. פרטים נוספים על הסיורים השונים באתר ברלין בעברית או בעמוד הפייסבוק. אין צורך להירשם מראש, פשוט להגיע לאחת מנקודות המפגש שלהם.

הפנינג בטירגארטן

אם במקרה הזדמנתם לעיר (כמונו) בתאריך ה – 3 באוקטובר, דעו שהגעתם בזמן לחגיגות נפילת חומת ברלין. בפארק טירגארטן, אלכסנדרפלאץ ועוד כמה מוקדים בעיר, צצו ירידי רחוב הומי אדם עם דוכני אוכל מרשימים.

דוכני אוכל ברלין

באמצע פארק טירגארטן נתקלנו באיש מרגש שניגן על פסנתר כנף. איך הוא הגיע לשם? עם אופניים.

פארק טירגארטן ברלין

ביום אחר חקרנו קצת את חצרות האקשר, שהתבררו כאחד המקומות המקסימים.

האקשר מרקט ברלין 2

תרשו לעצמכם ללכת שם קצת לאיבוד. לצאת לרחובות שמקיפים את המשולש הזה ולהיכנס לחצרות בחזרה.

האקשר מרקט  3 ברלין כמו שהובטח בהמלצות שקראתי על המקום יש שם פינות חמד,

האקשר מרקט ברלין 1

חנויות בוטיק קטנות,

האקשר מרקט 6

מסעדות ובתי קפה. שימו לב המקום מתעורר לחיים בשעות הבוקר המאוחרות יחסית.

האקשר מרקט 5

בתוך אחת החצרות היפות מצאנו מעדנייה בסגנון אמריקאי, עם ביגלס אמריקאים וסנדוויצ'ים טובים. בעוגות לא נגענו, למרות שהויטרינה הייתה מאוד משכנעת. זו החצר של Barcomi's:

האקשר מרקט 4

אחת החוויות היותר כיפיות שלנו הייתה בשוק האוכל Markthalle Neun בשכונת קרויצברג. זה לא שוק כזה של ירקות ופירות, אלא דוכני אוכל מוכן של כל מיני עסקים קטנים ואיכותיים. מנות קטנות ולא יקרות כך שאפשר לטעום ולהנות מכמה דוכנים.

שוק האוכל בקרויצברג ברלין 4

אנחנו הגענו לשם באחד הבקרים ושוב, כנראה בזכות חגיגות נפילת החומה (3/10) היו המון דוכנים מקסימים, גם בחלק המקורה וגם ברחובות מסביב.

שוק האוכל בקרויצברג ברלין

אבל לפי מה שהבנתי הזמן האולטימטיבי להגיע לשם זה בימי חמישי, בין 17:00 ל – 21:00 בערב, או ביום ראשון השלישי בכל חודש בין 10:00 ל 18:00. אם השפה השנייה שלכם היא לא גרמנית, דלגו על האתר שלהם ותציצו בפוסט הזה – התמונות מתמצתות את כל העניין.

שוק האוכל בקרויצברג ברלין 3

אחרי הביקור בשוק הלכנו לכיוון גשר אוברבאום היפה ועברנו עליו לצד השני של נהר השפרה, כדי לבקר באיסט סייד גלרי.

גשר אוברבאום ברלין

מדובר בחתיכה באורך של יותר מקילומטר שנותרה מחומת ברלין ועליה ציורי גרפיטי של אמנים מכל העולם.

איסט סייד גלרי ברלין

מי שנשואה לאחד שקורא לחנות של אפל בית מקדש, שלא תתפלא שגוררים אותה ברחובות ברלין בדיוק לשם. אייפון 6 לא יצא מזה כמובן, אבל ארוחה מעולה – כן. במסעדת Thai Elephant שנמצאת ברחוב קטן ליד היו מחירים סבירים, שירות חייכני ואוכל תאילנדי טעים מאוד. לחובבי השופינג והמותגים שווה להגיע לרחוב Kurfürstendamm (הידוע גם בשם קודאם) לא רק בגלל אפל. זהו רחוב קניות מטורף ואם ממשיכים בו מערבה (שמו הופך ל Tauentzienstraße), מגיעים לקניון היוקרתי kadewe. אנחנו ויתרנו על התענוג היקר והלכנו דרך רחוב קטן לכיוון קניון בקיני. בשלב זה היינו כבר כל כך עייפים שדילגנו על החנויות ועלינו ישר לגג כדי להציץ על גן החיות הצמוד (ע"פ ההמלצה הזו) ולשתות שם קפה באוויר הפתוח.

תצפית על גן החיות בברלין מקניון בקיני

המלצות נוספות שקבלתי (את חלקן לא הספקתי ליישם) ואני מעבירה הלאה כשירות לציבור:

קניות

♥ Schoenhauser Allee Arcaden מרכז קניות סגור ליום גשם, כולל Promode, Desigual ,h&m  וכו' בשכונת פרנצלאואר ברג.

♥ potsdamer platz arkaden מרכז קניות עם Promode ,Zara Home וכו'. קומת אוכל ענקית ומגוונת. בככר פוטסדאם, לא רחוק מהסוני סנטר. בכלל האזור הזה חמוד להסתובב, יש שם ליד פארק חמוד ארוך כזה Tilla Durieux Park.

מסעדות קפה וברים

♥ הבר הסודי 1000 סודי זה אומר שאין שלט, רק דלת. דופקים ומכניסים אתכם.

♥ whonzimmer בר קפה עם אווירה מאד מיוחדת, כאילו בתוך דירה. קוקטלים מעולים בערב ומוסיקה, חמוד גם לקפה אחה"צ.

♥ Fassebender& Rausch בית השוקולד, מקום נפלא לשתות שוקו ולהתרשם מפסלי השוקולד בחלונות הראווה בכיכר גאנדנמרקט.

GOODTIME מסעדה תאילנדית מעולה לא רחוק מאי המוזיאונים.

♥ Themroc בר ביסטרו צרפתי בשכונת ה-Mitte.

♥ Monsier Voung מסעדה וייטנאמית מצוינת, יש עליה המון המלצות ברשת ואכן תמיד אפשר למצוא בה ישראלים. נמצאת ברחוב שפזורות בו גם כמה חנויות קטנות Alte Schönhauser Straße בשכונת ה – Mitte.

אומנות

♥ בורוס קולקשין אוסף אומנות מודרנית בבונקר עילי של הנאצים שנקנה ע"י איש פרסום. משהו יוצא דופן וחובה להירשם לסיורים מראש באתר.

♥ משהו יחסית חדש בו לא הייתי זה "העולמות התחתיים" יש שם מוזיאון וסיורים.

♥ עוד גלריות ותערוכות לאומנות עכשווית: Sprüth Magers Berlin ,neugerriemschneider (אין אתר), CFAהביטאנייאןHKWמוזיאון לודוויג קלן8 נתיבים – אמנים סיניים עכשוויים מבייג'ינג.

שונות

Bayerischer Platz רובע התמרורים הבווארי. זהו מייצג רחוב שמנציח את האיסורים שחלו על היהודים הרבים שחיו בשכונה זו בתקופת עליית הנאצים לשלטון.

Tempelhofer Park היה בעבר שדה תעופה והיום פארק ענק בין שכונת ניוקולן לשונברג, כדאי לטייל בו על אופניים או סגווי.

אפליקציות

קבלו אפליקציות מגניבות לנוסעים לחו"ל וגם ספציפית לברלין:

Airbnb המוכרת (גם אתר וגם אפליקציה) מקבלת את הבכורה, כי היא זו שמצאה לנו מקום לינה בהתראה קצרה במחיר סביר ובמיקום מעולה. אני לא אמליץ על החדר עצמו כי הוא היה בינוני ביותר, אבל המיקום היה נפלא ואני ממליצה לכם להתחיל את החיפוש בשכונת Mitte בין אלכסנדר פלאץ להאקשר מרקט.

Citymapper הגאונית, תאמר לכם איך מגיעים ממקום למקום, כמה זה יעלה לכם וכמה זמן ייקח לכם תוך שהיא מציגה את כל האפשרויות: ברגל, באופניים, בטקסי או בתחבורה הציבורית. מצריך חיבור 3G. וכן, היא זמינה להורדה לערים נוספות רבות. שווה ביותר!

Berlin Subway אפליקציה שעושה פעולה דומה אבל מתמקדת רק בתחתית, היא גם קצת פחות ידידותית לשימוש. אני מזכירה אותה בכל זאת כי יש בה מפה של כל קווי התחתית שתחסוך לכם את הצורך לסחוב אתכם מפה אמיתית.

♥ yelp אם אתם עדיין לא מכירים, זו האפליקציה שתמצא לכם את המסעדה הכי מומלצת והכי קרובה. בדומה ל – trip advisor שכבר המלצתי עליה בעבר, מבקרי המסעדות הם המשתמשים עצמם.

♥ פוסט מצוין שמרכז עוד המון אפליקציות למבקרים בברלין כמו my taxiStreet Art Berlin ועוד ועוד.

מידע נוסף

♥ החזר מע"מ – יוצאים לשופינג? אל תשכחו לקחת אתכם דרכון. כאשר תבצעו רכישה גדולה (מעל 25 יורו) זכרו לבקש מהמוכר/ת טופס של החזר מע"מ. בטופס הזה יש עוד כמה פרטים שאתם צריכים למלא, לא ביג דיל, תעשו את זה במלון בנחת. כשתגיעו לשדה התעופה תשאלו איפה ה-Tax Free ותלכו לשם עם המזוודות לפני הצ'ק אין, כי לפעמים יבקשו מכם להראות את הסחורה (מאיתנו בקשו לראות מתנה יקרה במיוחד). את הכסף הם מחזירים במזומן או לכרטיס האשראי שלכם. פרטים נוספים כאן וכאן.

♥ אתרים שמרכזים מידע רב על אירועים בברלין באנגלית: berlin.de ,unlike.net ,Time out berlin.

♥ מדריכים לתחבורה ציבורית בברלין של עכבר עולם ושל למטייל.

♥ בנוסף, אהבתי מאוד את הכתבה הזו, בעיקר כי היא מחלקת את האתרים בעיר לפי שכונות ואזורים, ממש עשתה לי סדר בראש.

אם גם אתם בקרתם בברלין אתם ממש מוזמנים להוסיף פה בתגובות את הטיפים וההמלצות שלכם. תודות רבות לכל מי שטרח ושלח לי טיפים על ברלין: טלי ואוסנת של טלי, סבא טוביה, ענת, שרה'לה ודורון. ולברלין שלום ולהתראות עד הפעם הבאה!